View this profile on Instagram

Impact Iran (@impactiran) • Instagram photos and videos

11/04/2024 Dr. Javaid Rehman, HRC 55, Human Rights Council, Independent International Fact-Finding Mission, Persian

بازبینی: پنجاه و پنجمین جلسه شورای حقوق بشر

نگاه کلی

شورای حقوق بشر سازمان ملل از ۶ فوریه تا ۵ آوریل ۲۰۲۴ پنجاه و پنجمین جلسه معمولی خود را در قصر ملل در ژنوِ سوئیس برگزار کرد. این جلسه بخصوص حائز اهمیت بود چون «کمیته مستقل بین‌المللی حقیقت‌یاب درباره جمهوری اسلامی ایران» (اف اف ام آی) اولین گزارش خود را منتشر و ارائه کرد تا پایانی باشد بر اولین سال تحقیقات آن. این کمیته اعلام کرد که «بسیاری از موارد نقض جدی حقوق بشر» که این کمیته در رابطه با اعتراضاتی که در پی مرگ ژینا مهسا امینی (که در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ هنگام حبس توسط پلیس کشته شد) درگرفت راجع بهشان تحقیق کرده است «برابر با جنایت علیه بشریت» محسوب می‌شوند. جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، نیز گزارش خود را به شورای حقوق بشر ارائه کرد و ارزیابی خود از اوضاع اعمال پیشنهاداتی که در طول شش سال دوران خود ارائه کرده است ابراز کرد. اکثریت قاطع دولت‌های عضو شورای حقوق بشر (که نیمی از آن‌ها از آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا هستند) رای به احیای دو ماموریت (گزارشگر ویژه و کمیته حقیقت‌یاب) برای یک سال دیگر دادند که این خبر از افزایش پشتیبانی از مسئولیت‌پذیری در ایران می‌دهد. این جلسه در ضمن همراه با بیانیه مشترکی از سوی بیش از ۵۰ دولت عضو سازمان ملل از مناطق مختلف بود که یافته‌های کمیته حقیقت‌یاب را به رسمیت می‌شناسند و از مقامات ایران می‌خواهند دست به اقداماتی برای حذف تمامی انواع «تبعیضِ جنسیت‌بنیان» و همچنین «پایان چرخه خشونت، توقف سرکوب اعتراضات و گشودن فضای مدنی برای صداهای مخالف و اجازه به روزنامه‌نگاران، وکلا و مدافعین حقوق بشر برای انجام آزادانه کارشان»‌ بزند. جامعه مدنی نیز نقش مهمی در این جلسه داشت. چندین سازمان حقوق بشر ایرانی از جمله اعضای ائتلاف «ایمپکت ایران» رویدادهایی عمومی با حضور کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، مدافعین حقوق بشر و همچنین قربانیان ایرانی موارد نقض حقوق بشر برگزار کردند.

افتتاح جلسه: بخش سطح عالی

۲۶ فوریه

پنجاه و پنجمین جلسه شورای حقوق بشر روز ۲۶ فوریه با اظهاراتی از سوی دولت‌های مختلف آغاز شد که در طول آن چندین دولت توجه‌ها را به وضعیت حقوق بشر در ایران جلب کردند:

اتریش: «و در ایران، جوانان و بخصوص زنان برای حقوق خود می‌جنگند. فراخوان‌های مستاصلانه آن‌ها برای آزادی پاسخ سرکوب و خشونت می‌گیرد.»

آرژانتین: «به همین علت است که ما بار دیگر از دولت ایران می‌خواهیم همکاری کاملی با دستگاه دادرسی آرژانتین داشته باشد و به افرادی که متهم به مشارکت در حمله وحشیانه علیه آمیا هستند اجازه دهد توسط دادگاه‌های صالح محاکمه شوند.

به اسپانیایی: «Es por ello que exigimos una vez más al Gobierno de Irán a cooperar de manera plena con la Justicia argentina, permitiendo que las personas que han sido acusadas de participar del brutal atentado contra la AMIA sean juzgadas por los tribunales competentes»

فنلاند:‌ «فنلاند همچنان خواهان احترام به حقوق بشر در سطح جهان خواهد شد از جمله در سودان، یمن، افغانستان، ایران، میانمار و نیکاراگوئه.»

نیوزلند: «گستره نقض حقوق بشر در ایران نگران‌کننده است از جمله در زمینه محدودیت آزادی نظر و بیان، تعقیب زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومی و استفاده از مجازات مرگ.»

چک: «مردم در سایر کشورها همچون افغانستان، کره شمالی، میانمار، بلاروس و چین نیز از نقض حقوق بشر رنج می‌برند.»

کانادا: «ما عمیقا نگران تداوم حملات علیه حقوق زنان، دختران و جوامع «ال جی بی تی کیو آی پلاس» هستیم. در افغانستان و ایران، زنان و دختران و اقلیت‌ها به صورت نظام‌مند مورد هدفگیری و سرکوب قرار دارند. ما می‌بایست طالبان را بخاطر اعمال‌شان مسئولیت‌پذیر بدانیم. ما بار دیگر بر پشتیبانی خود از کار کمیته حقیقت‌یاب در ایران تاکید می‌کنیم.»

اسلوونی: «اما تخاصم‌ها و بحران‌های متعدد دیگری نیز در سراسر جهان تاثیری منفی بر حقوق بشر دارند. به آن‌ها نیز باید کاملا توجه شود. چند نمونه: افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، هائیتی، ایران، مالی، میانمار و سودان.»

استرالیا: «ما همچنان عمیقا نگران اوضاع حقوق بشر در ایرانِ، افغانستان، میانمار و کره شمالی هستیم.»

آلبانی: «و در این چارچوب ما بار دیگر بر تعهد خود به پشتیبانی از کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی درباره ایران که شورای حقوق بشر برپا کرده تاکید می‌کنیم.»

آلمان: «هیچ یک از ما نمی‌خواهد بخاطر نشان دادن موی خود در نزد عموم دستگیر شویم. نه هیچ زنی و فکر می‌کنم نه هیچ مردی. اما در اکتبر سال گذشته در ایران این اتفاق برای آرمیتا افتاد. زن جوانی که چون حجابش را در مترو سر نکرده بود مورد توحش قرار گرفت. او چند هفته بعد در کما جان سپرد. این اتفاق برای زینب هم افتاد. دختری مدرسه‌ای که در اعتراضی در مدرسه کنار دوستانش دستگیر شد – و مورد تجاوز یک نگهبان قرار گرفت. دختری مدرسه‌ای مثل دختر من. مثل دختر شما. این‌ها سرنوشت دو انسان هستند. دو زندگی. اما هزاران نفر هستند که سرنوشت‌شان را به طور قطع نمی‌دانیم. در پاییز سال ۲۰۲۲ زنان و مردان شجاع ایران اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» را آغاز کردند. هزاران نفر به خیابان‌ها ریختند. هزاران نفر دستگیر شدند. کمیته حقیقت‌یاب که شورا برپا کرده در مورد سرکوب، خشونت و جنایاتی که در ایران از آغاز اعتراضات به این طرف صورت گرفته تحقیق کرده است. این شورا مشغول جمع‌آوری و حفظ شواهد است. به قربانیان (زنان و دختران) صدا می‌بخشد. همین است که ما خواهان پشیتبانی شما برای تمدید ماموریت این کمیته هستیم تا قادر به پایان کار خود باشد. چرا که کل دلیلی که این‌جا در شورای حقوق بشر گرد آمده‌ایم همین است: تا جامعه بین‌المللی نشان دهد که زندگی، زندگی است. زندگی زن ایرانی زندگی است. زندگی زن روس زندگی است. زندگی زن فلسطینی زندگی است. زندگی زن اسرائیلی زندگی است. زندگی زن چینی زندگی است. زندگی زن سودان جنوبی زندگی است. زندگی زن آلمانی زندگی است. حقوق بشر همگانی هستند.»

گزارش شفاهی از سوی فولکر ترک، کمیسیونر عالی

۴ مارس

فولکر ترک، کمیسیونر عالی، در روز ۴ مارس گزارش جهانی خود درباره حقوق بشر در جهان را به شورا ارائه کرد و در این حین به حقوق بشر در ایران و مشخصا اوضاع زنان و دختران و لایحه حجاب و عفاف نیز پرداخت: «انتخابات مجلس ایران که سه روز گذشته انجام شد اولین فرصت ایرانیان برای رای دادن از زمان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بود. این انتخابات در کشوری برگزار می‌شد که بخاطر سرکوب حقوق زنان و دختران به دست دولت عمیقا مشتت است. افرادی که در اعتراضات شرکت کردند مورد تعقیب قرار گرفتند، احکام طولانی زندان گرفتند و در برخی موارد به اعدام محکوم شدند. پیش‌نویس لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ و حجاب»، اگر تصویب شود، منجر به مجازات‌های شدید برای اعمالی خواهد بود که نباید در هیچ کشوری مجرمانه تلقی شوند. من در تماس‌های خود با مقامات ایران خواهان اصلاحات بلافاصل برای پاسداشت حقوق تمام ایرانیان از جمله حق زنان برای این‌که تصمیم‌های خود را بگیرند و تعلیق فوری مجازات اعدام بوده‌ام.»

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه در موضوع ایران، گزارش نهایی خود را در شورای حقوق بشر عرضه می‌کند

۵ مارس ۲۰۲۴

در روز ۵ مارس ۲۰۲۴، جاوید رحمان آخرین ارائه خود را به شورای حقوق بشر در ظرفیت گزارشگر ویژه در مورد اوضاع حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران انجام داد. این گزارش مسائل و گرایش‌های کنونی حقوق بشر در ایران را تا دسامبر ۲۰۲۳ بررسی می‌کند و نگاهی به وضعیت اعمال پیشنهادهایی دارد که رحمان در طول دوره شش ساله خود ارائه کرده است.

گزارشگر ویژه در گزارش خود از خودداری متداوم ایران برای اجازه ورود دفتر او به ایران که به معنی سد راه بررسی و ارتباط مستقیم است ابراز تاسف می‌کند. او تاکید می‌کند که در شش سال گذشته حداقل ۳۵ پیشنهاد «به مقامات ایران ارائه داده است و خواهان لغو مجازات اعدام و قوانین ناسازگار با حق حیات شده است». گزارشگر ویژه اما ابراز تاسف کرد که مقامات ایران از بررسی و اعمال کامل این پیشنهادات «خودداری» کرده‌اند. او در گزارش خود در ضمن «نسبت به افزایش نگران‌کننده شمار افراد اعدام‌شده در طول دوران ماموریت» ابراز نگرانی کرد و گزارش داد که «در سال ۲۰۱۸ حداقل ۲۵۳ مورد اعدام انجام شد، در سال ۲۰۱۹، ۲۸۰ مورد، در سال ۲۰۲۰، ۲۶۷ مورد و در سال ۲۰۲۱، ۳۳۰ مورد که در سال ۲۰۲۲ به ۵۸۲ افزایش یافت و در سال ۲۰۲۳ به رقم بهت‌آور ۸۳۴». او در ضمن از افزایش چشمگیر اعدام‌های مربوط به مواد مخدر ابراز نگرانی کرد که به طور غیرمتناسبی بر اقلیت‌ها و فقرا تاثیر می‌گذارند و گزارش کرد که در سال ۲۰۱۸ شاهد ۲۴ اعدام مربوط به مواد مخدر بودیم و «در سال ۲۰۱۹، ۳۰ مورد، در سال ۲۰۲۰، ۲۵ مورد، در سال ۲۰۲۱، ۱۲۶ مورد و در سال ۲۰۲۲، ۲۵۶ مورد و در سال ۲۰۲۳، ۴۷۱ مورد». گزارشگر ویژه در ضمن ابراز تاسف کرد که «مقامات ایران همچنان مجازات اعدام را برای افراد زیر ۱۸ سال در زمان ارتکاب جرم اعمال می‌کنند.» او گزارش داد که در سال ۲۰۱۸ «حداقل هفت مورد اعدام مرتکبین کودک انجام شد، در سال ۲۰۱۹ چهار مورد، در سال ۲۰۲۰ چهار مورد، در سال ۲۰۲۱ دو مورد، در سال ۲۰۲۲ سه مورد و در سال ۲۰۲۳ حداقل یک مورد.»

گزارشگر ویژه در گزارش خود در ضمن به نقض نظام‌مند حقوق دادرسی منصفانه اشاره دارد از جمله استفاده از شکنجه برای گرفتن اعتراف و دریغ داشتن دسترسی به نمایندگی حقوقی. او اشاره می‌کند که دادگاه‌های انقلابی که معروفند که به طور نظام‌مند دادرسی منصفانه انجام نمی‌دهند «مسئول صدور اکثریت عظیم مجازات‌های اعدام هستند از جمله هزاران اعدام فوری و خودسرانه». او می‌افزاید «در طول دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۲ از ۶۰۳۳ اعدام، ۳۶۱۹ مورد (۵۹ درصد) بر اساس احکام صادره از دادگاه‌های انقلاب بودند.»

گزارشگر ویژه تاکید کرد که علیرغم پیشنهاداتی که در سراسر دوران خود صادر کرده است «و این‌که از مقامات خواستیم در قانون و در عمل تمامی انواع تعقیب و تبعیض و خشونت علیه زنان و دختران را حذف کنند… متاسفانه مقامات ایران عملا نظام آپارتاید جنسیتی را حفظ کرده‌اند و بر قوانین، سیاست‌ها و اعمال شدیدی تاکید دارند که به طرز روزافزونی ناقض حقوق بشر و کرامت انسانی دختران و زنان ایران هستند.»

باضافه، گزارشگر ویژه در طول دوره شش ساله خود مرتبا در مورد ماهیت هشداردهنده موارد نقض علیه اقلیت‌های قومی، زبانی و مذهبی هشدار داده است. او مشخصا اشاره می‌کند که اقلیت‌های قومی از جمله کردها، بلوچی‌ها، عرب‌های اهوازی و ترک‌های آذربایجانی «به طور مداوم مورد آزار و اذیت، هدف‌گیری و قربانی شدن قرار گرفته‌اند، حقوق بنیادین برابری و عدم تبعیض از آن‌ها دریغ شده است و از حقوق و هویت زبانی و فرهنگی خود محروم شده‌اند.»

گزارشگر ویژه در پایان نتیجه‌گیری می‌کند که «قصور مداوم از عدالت و فقدان مسئولیت‌پذیری ویژگی قابل توجه و قابل تاسف نظام قانون اساسی، سیاسی و قانونی جمهوری اسلامی ایران است.» او «ابراز تاسف می‌کند که هیچ یک از پیشنهادات او در رابطه با پایان قصور نهادین از عدالت و تضمین مسئولیت‌پذیری برای موارد نقض جدی حقوق بشر اعمال نشده‌اند.»

تداوم ماموریت گزارشگر ویژه ضروری است چرا که نقشی حیاتی در استناد و گزارش‌دهی درباره اوضاع حقوق بشر در ایران و حفظ موارد نقض و گزارش‌ها دارد. این نظارت متداوم باعث می‌شود که گستره وسیع چالش‌های حقوق بشری درون کشور از توجه بین‌المللی خارج نشود و یادآور مداومی است نسبت به وظایف ایران تحت قانون بین‌المللی حقوق بشر. استناد دقیق و معتبری که گزارش‌های گزارشگر ویژه ارائه می‌کند بایگانی ارزشمندی از اطلاعات ایجاد کرده که می‌توانند مورد استفاده گفتگوی بین‌المللی، تصیمات سیاست‌گذاری و سایر ساز و کارهای حقوق بشری قرار بگیرند. باضافه موجودیت این ماموریت پیغام روشنی به ایرانیان می‌فرستد که جامعه بین‌المللی همچنان هشیار و متعهد به برجسته کردن مبارزات آن‌ها است و برای تحقق حقوق بشر آن‌ها تلاش می‌کند.

کمیته حقیقت‌یاب ایران گزارش خطیر خود را نزد شورای حقوق بشر منتشر می‌کند

۸ مارس

کمیته حقیقت‌یاب در روز ۸ مارس ۲۰۲۴ اولین گزارش جامع خود را در پی یک سال تحقیق در مورد نقض حقوق بشر در رابطه با اعتراضاتی که پس از مرگ ژینا مهسا امینی (که در حبس پلیس در روز ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ در پی دستگیری توسط باصطلاح «پلیس اخلاق» بخاطر «بدحجابی» صورت گرفت) درگرفتند منتشر کرد.

این کمیته در قدمی پیشروانه به سوی مسئولیت‌پذیری اعلام کرد که «بسیاری از موارد جدی نقض حقوق بشر» که در موردشان تحقیق کرده «برابر با جنایت علیه بشریت محسوب می‌شوند، بخصوص قتل، زندان، شکنجه،‌ تجاوز و سایر انواع خشونت جنسی، تعقیب، ناپدید کردن اجباری و سایر اعمال غیرانسانی که به عنوان بخشی از حمله گسترده و نظام‌مند علیه جمعیتی غیرنظامی یعنی زنان، دختران و سایرینی که پشتیبان حقوق بشر هستند صورت گرفته‌اند.»

این کمیته صراحتا دولت را مسئول می‌دارد و تاکید می‌کند که به این نتیجه رسیده که «اعمالی [که در گزارش آمده‌اند] برنامه‌ریزی‌شده، هدایت‌یافته و سازمان‌یافته توسط نهادهای مختلف دولتی و با حرکت هماهنگ آن‌ها بودند و از میزان قابل توجهی از منابع دولتی بهره می‌برند.» نکته قابل توجه این‌جا است که کمیته صراحتا مقامات دولتی را که مستقیما و غیرمستقیما نقش داشته‌اند نام می‌برد و به بالاترین سطوح قدرت یعنی رهبر جمهوری اسلامی نیز می‌رسد.

کمیته حقیقت‌یاب در بخشی از تحقیقات خود «زنجیره فرمانِ» «افراد درگیر در فرمان، برنامه‌ریزی و سازماندهی این اعمال» را مشخص کرد که در یک سند پیش‌نویس که در روز سه‌شنبه ۱۹ مارس منتشر شد آمده‌اند. نام‌ها و درجات مسئولیت از جمله بالایی‌هایی که می‌توانند بخاطر اعمال زیردست‌های خود مسئول داشته شوند در فهرستی محرمانه نگاه داشته می‌شود که، طبق ماموریت کمیته، می‌توانند در روندهای حقوقی مورد استفاده قرار بگیرد.

کمیته بار دیگر تاکید می‌کند که با گذشت یک سال و نیم از اعتراضات سپتامبر ۲۰۲۲ مقامات ایران «دست به تحقیق درباره دعاوی نقض حقوق بشر و یا تعقیب یا مجازات افراد مسئول نزده‌اند و عامدانه و به صورت نظام‌مند سد راه هرگونه تلاش از سوی قربانیان و خانواده‌هایشان برای جبران مافات و معلوم کردن حقیقت شده‌اند.» این کمیته به این نتیجه می‌رسد که با توجه به فقدانِ «جبران مافات موثر درون کشور، راه‌های قانونی بیرون کشور در سطوح داخلی و بین‌المللی تنها گزینه‌های قابل دسترسی برای مسئولیت‌پذیری هستند.»

این اولین بار است که یکی از ساز و کارهای سازمان ملل یافته‌هایی درباره نقض جدی حقوق بشر و جنایات بین‌المللی صورت‌گرفته در ایران را تا سطح تحقیقاتی «دلایل جدی برای باور» می‌رساند و از این رو قدمی پیشتر به سوی عدالت محسوب می‌شود که راه را برای مسئولیت‌پذیری جنایی بین‌المللی و حرکت وسیع‌تر به سوی حقیقت، عدالت و جبران مافات باز می‌کند.

باضافه کمیته در مورد «فقدان همکاری از سوی دولت» ابراز تاسف می‌کند و همچنین در مورد فقدان «هرگونه پاسخ جدی» از سوی کمیته ویژه منصوب دولت برای تحقیق در مورد ناآرامی‌های سال ۲۰۲۲. کمیته گزارش می‌دهد که با موانعی روبرو بوده از جمله «بخاطر محدودیت‌هایی که دولت بر ارتباطات اینترنتی اعمال می‌کند» و «آزار و ارعاب قربانیان، شاهدین و خانواده‌هایش درون و بیرون کشور» که باعث خودداری برخی از این افراد از تماس با کمیته شده است.

کمیته در پایان بر این نکته حیاتی تاکید می‌کند که «علیرغم یافته‌های چشمگیر آن، با زمان بیشتر، ‌کمیته قادر به تقویت اسناد خود در رابطه با تبعیض ساختارمند و نهادینه‌شده‌ای خواهد بود که اعتراضات از بنیان به آن‌ها مربوط می‌شوند و تا بحال قادر به برملا کردن آن‌ها شده است و حفظ موثر شواهد برای استفاده در روندهای حقوقی، تضمین می‌شود.»

چارچوب

کمیته ساز و کاری تحقیقاتی است که شورای حقوق بشر در روز ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲ برپا کرد. برپایی این کمیته در پاسخ به «بحران تمام و کمال حقوق بشری» بود که در نتیجه پاسخ ایران به اعتراضاتی بود که در اثر مرگ ژینا مهسا امینی درگرفته بودند. هدفی که به کمیته داده شد «تحقیق کامل و مستقل درباره موارد ادعایی نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعتراضاتی که در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ آغاز شدند، بخصوص در رابطه با زنان و دختران» بود و «مشخص کردن واقعیات و شواهد حول این موارد ادعایی نقض؛ و جمع‌آوری، گرد هم آوردن و تحلیل شواهد این نقض‌ها و حفظ این شواهد با نگاهی به همکاری با روندهای قانونی احتمالی.»

کمیته حقیقت‌یاب نهادی قضایی نیست و نمی‌تواند قضاوت‌های حقوقی لازم‌الاجرا انجام دهد و یا مثل دادگاه‌ها مسئولیت جنایی افراد را مشخص کند. اما منابع انسانی و مادی در اختیار آن گذاشته شده تا قابلیت شناسایی معتبر نقض حقوق بشر را داشته باشد و در صورت نیاز و اگر «دلیل منطقی برای باور» وجود داشته باشد می‌تواند اعلام کند که آیا شواهدی که جمع و تحلیل کرده می‌توانند به مثابه جنایت تحت قانون بین‌المللی تلقی شوند یا خیر. در نتیجه یافته‌های کمیته در مورد نقض جدی حقوق بشر و جنایت در قانون بین‌آلملی طبق موازین تحقیقاتی آن پیشرفت چشمگیری در تلاش به سمت مسئولیت‌پذیری محسوب می‌شوند و نه فقط مربوط به مسئولیت‌پذیری دولت که مربوط به مسئولیت جنایی فردیِ مرتکبین در مورد موارد نقض حقوق بشری می‌شوند که به مثابه جنایات بین‌المللی تلقی می‌شوند.

رویداد جنبی

مجازات مرگ در جمهوری اسلامی ایران

۱۴ مارس

در روز ۱۵ مارس، «سازمان حقوق بشر ایران» و «ائتلاف علیه مجازات اعدام» در حین پنجاه و پنجمین جلسه شورای حقوق بشر رویدادی جانبی در همکاری با «ایمپکت ایران» و یکی از اعضای این ائتلاف به نام «گروه حقوق بشر بلوچستان» انجام دادند. این رویداد جانبی همزمان با رونمایی از گزارش مشترک سالیانه «سازمان حقوق بشر ایران» و «ائتلاف علیه مجازات اعدام» درباره استفاده از مجازات اعدام در ایران بود و هدف از آن «بهبود آگاهی درباره اوضاع در کشور و تشویق دولت‌ها به حرکت علیه اعدام‌ها از طریق اقدامات خود در سازمان ملل بود.»

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه ایران، و نمایندگان اعضای ائتلاف همچون رافائل شنوئيل هازان از «ائتلاف علیه مجازات اعدام»، محمود امیری مقدم از «سازمان حقوق بشر ایران» و صباح بندویی از «گروه حقوق بشر بلوچستان» از جمله مشارکت‌کنندگان در این رویداد بودند.

جاوید رحمان

گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران

«به نظر من تمامی موارد اعمال مجازات اعدام در ایران خودسرانه و نقض حق حیات چنان‌که تحت ماده ۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی آمده محسوب می‌شوند… من از تمامی دولت‌ها می‌خواهم بر مقامات فشار بیاورند تا بلافاصله عمل سلب خودسرانه از حیات را ملغی کنند.»

رافائل شنوئیل هازان

ائتلاف علیه مجازات اعدام

«مجازات اعدام ابزاری سیاسی بوده که به عنوان یکی از بنیان‌های حکومت ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد… حکومت در برخورد با تظاهرات‌ها از آن استفاده می‌کند… مجازات اعدام به عنوان تلافی علیه معترضین و از جمله کنشگران جنبش «زن، زندگیِ، آزادی» استفاده می‌شود.»

محمود امیری مقدم

سازمان حقوق بشر ایران

«از ۸۳۴ اعدام تنها ۱۲۵ مورد اعلام شدند… در طی یک سال، تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰۰ مورد افزایش داشته است. چنین چیزی در جهان بی‌مثال است.… در طول سه سال، شمار اتهامات مربوط به مواد مخدر ۱۸ برابر (۱۸۰۰ درصد) افزایش یافته است.»

صباح بندویی

«بلوچ‌ها با وجود این‌که شامل تنها ۴ درصد از جمعیت ایران می‌شوند نماینده حدود ۲۵ درصد از اعدامی‌ها در سال ۲۰۲۳ هستند…. حکومت به طور نظام‌مند هویت ملی افراد بلوچ را از آن‌ها نقض کرده و عملا دسترسی آن‌ها به خدمات ضروری همچون آموزش و پرورش، خدمات درمانی و رفاه اجتماعی را مسدود می‌کند… ما خواهان پشتیبانی ازپروژه‌های حامی مسئولیت‌پذیری در ایران هستیم از جمله حمایت از گسترش کمیته حقیقت‌یاب و حمایت‌گری از موارد تعقیب در کشورهای سوم با استفاده از حیطه قضایی جهانی.»

CIVIL SOCIETY JOINT LETTER

Extend the mandates of the Fact-Finding Mission and the Special Rapporteur on human rights in Iran

March 18

On March 18, ahead of the interactive dialogues with the Special Rapporteur and the Fact-Finding Mission on Iran, Impact Iran and 40+ other human rights organizations published a joint statement, calling for the extension of both the SR and the FFM’s mandates. See the joint letter and full list of signatories below:

Joint-Letter

گزارش ارائه و گفتگوی تعاملی با جاوید رحمان، گزارشگر ویژه

۱۸ مارس

جاوید رحمان در روز ۱۸ مارس گزارش نهایی خود و گفتگوی تعاملی با شورای حقوق بشر را ارائه کرد. او بار دیگر نگرانی‌های خود در مورد فقدان مسئولیت‌پذیری و قصور مقامات ایران از مجازات در پی ارتکاب به نقض حقوق بشر را تکرار کرد و بر وضعیت خطیر پیش روی دختران و زنان در ایران تاکید کرد: «هفته گذشته ما روز جهانی زن را جشن گرفتیم. اما زنان و دختران در جمهوری اسلامی ایران مواجه با تداوم سرکوب و تبعیض هستند و مقامات به طرزی روزافزون علیه زنان و دخترانی که در مقابل قوانین حجاب اجباری مقاومت می‌کنند از روش‌های انتظامی متوحش و سرکوبگرانه استفاده می‌کنند. مقامات ایران نظامی از آپارتاید جنسی را حفظ کرده‌اند و بر قوانین و سیاست‌ها و اعمال اجرایی بی‌رحمانه اصرار دارند که به طرز روزافزونی حقوق بشر و کرامت انسانی دختران و زنان ایران را نقض می‌کنند. بیش از یک میلیون پیامک به زنان فرستاده شده و تهدید شده‌اند که اگر مسافرت بی‌حجاب‌شان دیده شود، خودروهایشان ضبط می‌شود. هزاران موارد از این دستورات تهدیدکننده اجرایی شده‌اند. مقامات در ضمن صدها کسب و کار را بخاطر عدم اعمال حجاب اجباری به اجبار تعطیل کرده‌اند و زنان بی‌شماری به همین علت از دسترسی به آموزش، حمل و نقل عمومی و خدمات بانکی محروم شده‌اند.»

آقای رحمان در پایان سخنان خود نگاهی به دوران ماموریت خود داشت:

«این ماموریت فضایی بوده برای برجسته کردن و گزارش‌دهی درباره موارد جدی نقض حقوق بشر و بدرفتاری از سوی مقامات دولتی. من همچنان امیدوارم که ماموریت گزارشگر ویژه صدای میلیون‌ها ایرانی باشد که مورد هدف گرفته می‌شوند، قربانی می‌شوند، مورد تعدی واقع می‌شوند و حقوق بنیادین‌شان به طور مدام و با قصور مرتکبین از عدالت نقض می‌شود. در حالی که ماموریت شش ساله خود را به پایان می‌برم می‌خواهم صمیمانه از مردم ایران بخاطر شجاعت، بیباکی، مقاومت‌شان و همچنان پشتیبانی‌شان و تماس مثبت‌شان با دفتر خود تشکر کنم.»

سخنان گزارشگر ویژه باعث واکنش از بسیاری از دولت‌های عضو شد. از جمله

لیتوانی — «ما نیز مثل گزارشگر ویژه عمیقا بابت افزایش شدید اعدام‌ها و نقض روند دادرسی منصفانه نگران هستیم. ایران می‌بایست بلافاصله اجرای مجازات اعدام را متوقف کند و سیاست پایداری در راستای الغای مجازات اعدام دنبال کند.»

اتحادیه اروپا — «شورا می‌بایست ماموریت گزارشگر ویژه را گسترش دهد و ما از ایران می‌خواهیم دست به همکاری کامل با او بزند.»

فرانسه — «ایران بیشترین اعدام زنان در جهان را انجام می‌‌دهد. در سال ۲۰۲۲، ۲۴ زن در جهان اعدام شدند که ۱۶ نفرشان در ایران بودند. در سال ۲۰۲۳ حداقل ۲۲ زن در ایران اعدام شدند.»

کانادا – ما تداوم نقض آشکار حقوق بشر علیه زنان و دختران را که از جمله از طریق اعمال خشونت‌بار قوانین حجاب اجباری انجام می‌شوند به قوی‌ترین لحن محکوم می‌کنیم. این اعمال دولت نشانی است از انقیاد نظام‌مند و دیرپا و ارعاب توسط دولت.»

آرژانتین — «ما عمیقا نگران این واقعیت هستیم که گزارش گزارشگر اعلام می‌کند که از زمان آغاز اعتراضت در پی مرگ ژینا مهسا امینی در سپتامبر ۲۰۲۲ شاهد وقوع تبعیض نهادین، شکنجه و حبس خودسرانه بودیم.»

اوکراین — «پهپادهای ایرانی همچنان در اوکراین شهروندان غیرنظامی بی‌گناه را می‌کشند و زیرساخت‌های مدنی را نابود می‌کنند که این مغایر با قانون بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر است. ما از ایران می‌خواهیم فورا دست از کمک به روسیه در ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین بردارد.»

آلبانی — «آلبانی از تمامی کشورهای متعهد به حقوق بشر می‌خواهد در کنار مردم ایران بایستند و همچنان وضعیت حقوق بشری در کشور را تحت نظارت دارد.»

بنگلادش — «ما از ایران می‌خواهیم به تلاش‌های خود برای تضمین عدم تبعیض علیه دختران و زنان بهبود دهد و مشارکت زنان در روندهای سیاسی و سایر روندهای تصمیم‌گیری را تشویق کند.»

ایران — «جمهوری اسلامی ایران ماموریتِ گزارشگر ویژه را به رسمیت نمی‌شناسد. محصول قابل‌ پیش‌بینی آن گزارشی است جعلی و مخدوش – این ماموریت از بنیاد معوب است و فاقد رضایت دولت مورد نظر است.»

«آقایان و خانم‌ها، من با نگرانی بسیار شما را درباره تداوم نقض حقوق بشر در ایران خطاب قرار می‌دهم. مردم ایران نقض پایدار، نظام‌مند، گسترده و نهادینه حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی را از سر می‌گذرانند. با افزایش اخیر در اعتراضات و جنبشِ «زن زندگی آزادی» سرکوب نیز افزایش یافته و نه فقط مخالفین سیاسی که زنان، اقلیت‌های مذهبی و گروه‌های قومی را هدف قرار داده است. مهم است که ما هم به عنوان شهروندان ایران و هم به عنوان اعضای جامعه بین‌المللی در رویکرد خود نسبت به برخورد موثر به این جنایات بازنگری کنیم. در همین راستا من خواهان اعمال زیر هستم. اول، ماموریت‌های کمیته بین‌المللی مستقل حقیقت‌یاب و گزارشگر ویژه حقوق بشر می‌بایست تمدید شوند تا آن‌ها امکان بیابند که به تلاش‌های حیاتی خود برای برملا کردن گستره کامل آپارتاید جنسی و جنایات علیه بشریت که جمهوری اسلامی مرتکب می‌شود ادامه دهند. دوم، سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری در سراسر جهان می‌بایست فشار نظام‌مند و جامع بر جمهوری اسلامی وارد بیاورند و آن‌را بخاطر نقض آشکار حقوق بشر مسئول بدارند.»

ارائه گزارش و گفتگوی تعاملی با کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی درباره ایران

۱۸ مارس

در روز ۱۸ مارس کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی درباره ایران اولین گزارش جامع خود را ارائه کرد و گفتگوی تعاملی با شورای حقوق بشر برگزار کرد. سارا حسین، رئیس کمیته، در مورد یافته‌های گزارش اظهار نظر کرد.

«استفاده از چنین نیروی غیرضروری و غیرمتناسب در اعتراضات عموما صلح‌آمیز منجر به کشتار غیرقانونی و زخمی شدن معترضین شد. ما مرگ ۵۵۱ نفر را تایید کردیم که از این میان حداقل ۴۹ نفر زن و ۷۸ نفر کودک هستند.»

«زندانیان برای مجازات، تحقیر و اخذ اعتراف مورد خشونت جنسی و جنست‌بنیان قرار گرفتند و ما مواردی از تجاوز دستجمعی، تجاوز با شی، کتک زدن، شلاق زدن و شوک الکتریکی و اعمالی را پیدا کردیم که به روشنی شکنجه محسوب می‌شوند.»

او از جامعه بین‌المللی خواست عدالت و مسئولیت‌پذیری را تضمین کنند:

«شجاعت قربانیان، شاهدین و اعضای خانواده‌شان و تمام کسانی که در همبستگی با آن‌ها عمل می‌کنند و به ما برای بازگو کردن داستان‌هایشان اعتماد کرده‌اند تاکیدی است بر نیاز جامعه بین‌المللی که به نوبه خود همبستگی نشان دهد و با اقدامات مشخص از قربانیان پشتیبانی کند از جمله با تعقیب راه‌های عدالت هر چه که باشند.»

چندین دولت عضو به این ارائه پاسخ دادند. کاستاریکا از طرف ۵۵ کشور از مناطق مختلف بیانیه مشترکی را ارائه کرد که یافته‌های کمیته حقیقت‌یاب و بدتر شدن اوضاع حقوق بشر در ایران را به رسمیت شناخت، بخصوص در رابطه با تبعیض جنسیت‌بنیان و خشونت.

کاستاریکا (از طرف ۵۵ دولت): «ما از کمیته حقیقت‌یاب بخاطر انجام وظیفه خود تشکر می‌کنیم. این کمیته الگوهای نقض جدی حقوق بشر از جمله استفاده بیش از حد و مرگبار از زور علیه معترضین را ثبت کرده است. این گزارش در ضمن نشان می‌دهد که خشونت علیه زنان و کودکان در پاسخ نیروهای امنیتی به معترضین نقشی گسترده و پیوسته داشت.

گزارش به این نتیجه می‌رسد که برخی از این اعمال مترادف با جنایت علیه بشریت از جمله جنایت علیه بشریت از طریق تعقیب جنسیتی هستند.

آقای رئیس، اوضاع حقوق بشر در ایران بدتر شده است. ما همچنان عمیقا نگران حقوق زنان و دختران هستیم. اگر لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» تصویب شود حقوق زنان بیش از پیش محدود می‌شود؛ نقض قانون حجاب اجباری منجر به تا ده سال زندان می‌شود باضافه شلاق زدن، جریمه‌های سهمگین، محودیت‌های سفر و محرومیت از دسترسی به اینترنت.

ما از مقامات ایران می‌خواهیم دست به قدم‌هایی برای حذف این و تمامی سایر انواع تبعیض جنسیت‌بنیان بزنند، چرخه خشونت را پایان دهند و دست از سرکوب اعتراضات بردارند و فضای مدنی را بگشایند تا صداهای معترض فضای عرض اندام داشته باشند و به روزنامه‌نگاران، وکلا و مدافعین حقوق بشر امکان دهند آزادانه به فعالیت‌های خود بپردازند. قصور از عدالت نمی‌تواند ادامه پیدا کند. فراخوان به عدالت نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند. مسئولیت‌پذیری می‌بایست پیروز شود.»

اتحادیه اروپا:‌ «شورا می‌بایست ماموریت کمیته حقیقت‌یاب را تمدید کند. جنبش زن زندگی آزادی کاملا نیازمند توجه بیشتری از سوی ما است. ما از ایران خواهان برقرار کردن دسترسی آزاد به کشور برای گزارشگران ویژه حقوق بشر و همکاری کامل آن با گزارشگر ویژه امور ایران و کمیته حقیقت‌یاب هستیم.»

ایرلند: «گزارش‌های مربوط به خشونت جنسی و جنسیت‌بنیان که توسط مقامات دولتی در بازداشتگاه‌ها صورت می‌گیرد نگران‌کننده است. حقوق تمام زنان و دختران باید مورد احترام و پاسداشت قرار بگیرد و اجرا شود.»

شیلی: «شیلی قصد دارد فراخوان چند هیات را تکرار کند و خواهان احیای این ماموریت شود. چرا که تاریخ خود ما به ما آموخته است که به رسمیت شناختن ارتکاب نقض حقوق بشرتنها راه پیشروی به سوی حقیقت است.»

جمهوری دومینیکن: «گزارشگر ویژه و کمیته حقیقت‌یاب ساز و کارهای مناسبی برای هموار کردن راه به سوی راه‌حل مناسب در کشور و مطابق با ماموریت کمیته‌ها در جهت تضمین مسئولیت‌پذیری برای تکالیف حقوق بشری هستند.»

بریتانیا:‌ «گزارش شما به روشنی بیان می‌کند که مقامات ایران دست به ارتکاب نقض آشکار حقوق بشر زده‌اند… ما البته بخصوص نگران گزارش جنایات علیه بشریت از جمله جنایت تعقیب جنسیتی هستیم.»

چند سازمان غیردولتی نیز اظهارات خود را بیان کردند از جمله رها بحرینی از سازمان «عفو بین‌الملل» و تیمور الیاسی از «انجمن حقوق بشر کردستان-ژنو»:

عفو بین‌الملل: «مقامات تلاش بسیاری برای ساکت کردن و سرکوب مدافعین حقوق انجام می‌دهند. زنان و دختران از افزایش تعقیب بخاطر زیرپا گذاشتن قوانین حجاب اجباری رنج می‌برند. مقامات با نظارت دستجمعی، زندان و جلب خودرو ‌آن‌ها را هدف گرفته‌اند.»

انجمن حقوق بشر کردستان-ژنو:‌ «نتیجه‌گیری کمیته حیقت‌یاب این است که جنایت علیه بشریت توسط جمهوری اسلامی بخصوص در کردستان صورت گرفته است… این نتیجه‌گیری می‌بایست شورای حقوق بشر را به سوی پشتیبانی از اقلیت‌های قومی ایران که مدت‌ها است تحت سرکوب هستند رهنمون کند و در این راه، ماموریت کمیته حقیقت‌یاب و گزارشگر ویژه برای ایران باید تمدید شود.»

رویداد جانبی

تعقیب بر بنیان جنسیت، قومیت و مذهب در ایران: نیاز برای عدالت و مسئولیت‌پذیری

۱۸ مارس

گروهی از سازمان‌های حقوق بشر از جمله انجمن حقوق بشر کردستان-ژنو، گروه بین‌المللی حقوق اقلیت‌ها، ایمپکت ایران، ائتلاف جهانی علیه اعدام، آرتیکل ۱۹، مدافعین خط مقدم، عفو بین‌المللی، کمیته حقوق بشر کانون جهانی وکلا، اتحادیه بین‌المللی زنان خواهان صلح و آزادی و سازمان میان به طور مشترک میزبان یکی از رویدادهای جانبی شورای حقوق بشر با موضوع نیاز به عدالت و مسئولیت‌پذیری برای زنان و اقلیت‌های تحت تعقیب در ایران بودند. سخنرانان شامل بودند بر سارا حسین، رئیس کمیته بین‌المللی مستقل حقیقت‌یاب در موضوع ایران و نمایندگان اعضای ائتلاف از جمله رافائل شنوئیل هازان (ائتلاف علیه اعدام)، تیمور الیاسی (انجمن حقوق بشر کردستان-ژنو)، منیره شیرانی (گروه حقوق بشر بلوچستان) و نوشین سرکاراتی از «پروژه دعوی راهبردی» و اسکایلر تامپسون از مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران. این رویداد در خاتمه همراه با اظهاراتی از زانیار تندرو بود، معترضی ایرانی که بینایی خود را در حین تظاهرات‌های زن، زندگی، آزادی توسط نیروهای امنیتی ایران از دست داده است.

سارا حسین

رئیس، کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی مستقل در موضوع جمهوری اسلامی ایران

«یافته‌های ما به لطف تلاش‌های کنشگران و مدافعین حقوق بشر بسیار درون و بیرون ایران ممکن شد. ما قادر به جمع‌آوری شواهد و شهادت‌های مستقیم بودیم.»

«اسلحه‌های کلاشنیکف – که ابزار معمول کنترل جمعیت نیست – و اوزی و مسلسل‌های سوار بر خودروها علیه معترضین مورد استفاده قرار گرفتند.»

«ما در ضمن داده‌هایی از سال گذشته یافتیم که نشان می‌داد از ۹۳۶ مورد معترضین دستگیرشده که شناسایی شدند حدود ۴۳ درصد کرد و ۱۶ درصد بلوچ بودند.»

منیره شیرانی

گروه حقوق بشر بلوچستان

«کشوری همچون جمهوری اسلامی ایران ترکیبی است از مردمان، زبان‌ها و تاریخ‌ها. اما قرن‌ها است که طبقه حاکمه کوشیده این تنوع غنی را نابود کند و کوشیده یک موجودیت، یک زبان و یک مذهب را تحمیل کند و در واقع ۷۰ درصد جمعیت ایران را حذف کند.

اقلیت‌های قومی از جمله کردها، بلوچ‌ها، عرب‌های اهوازی و ترک‌های آذربایجانی مرتبا مورد آزار و اذیت، هدف‌گیری و قربانی شدن قرار گرفته‌اند، حق ساده و بنیادین‌شان برای برابری سلب شده و از حقوق زبانی و فرهنگی و هویت خود محروم شده‌اند.»

اسکایلر تامپسون

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

«ما این خشونت را از آغاز اعتراضات در پی ۱۶ سپتامبر به طرزی بی‌پایان مستند کردیم و همچنان این موارد نقض را تا همین امروز تحلیل می‌کنیم. همین است که امر بسیار مهمی است که دولت‌های عضو ماموریت کمیته حقیقت‌یاب درباره جمهوری اسلامی ایران را تمدید کنند.»

زانیار تندرو

نجات‌یافته از نابینا شدن توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران

«صدها پسر و دختر جوان مثل من هستند که قربانی جنایات سرکوب جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند و مصدومیت‌های فیزیکی و ذهنی را از سر گذرانده‌اند. ما از شرکت‌کنندگان در این جلسه می‌خواهیم از کسانی پشتیبانی کنند که خودشان را به خارج از کشور رسانده‌اند و آن‌هایی که در حال حاضر در عراق، ترکیه و حتی ایران زندگی می‌کنند برای درمان پزشکی به کشورهای امن فرستاده

رویداد جانبی

استناد استفاده از نابینا کردن برای سرکوب مخالفین در ایران

۱۹ مارس

در روز ۱۹ مارس، مرکز اسناد حقوق بشر ایران که از اعضای ائتلاف «ایمپکت ایران» است حامی رویدادی جانبی در شورای حقوق کشور به میزبانی شاهین میلانی و پشتیبانی ائتلاف با موضوعِ استفاده مقامات ایران از نابینا کردن در حین جنبش‌های اعتراضی اخیر بود. سارا حسین، رئیس کمیته حقیقت‌یاب و لیزاندرو نُوو از «پروژه دعوی راهبردی» در این رویداد سخن گفتند و همچنین شاهد مشارکت حضوری قربانیان جوان این نابینایی‌ها از ایران بودیم (کوثر افتخاری، حسین نوری‌نیکو و زانیار تندرو).

رای درباره قطع‌نامه / تمدید ماموریت‌های گزارشگر ویژه و کمیته حقیقت‌یاب ایران

۴ آوریل

شورای حقوق بشر در روز ۴ آوریل ماموریت گزارشگر ویژه و کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را از طریق تصویب قطع‌نامه آ/شورای حقوق بشر/۵۵/ال.۶ با اکثریت مطلق ۲۴ رای آری، ۱۵ غیاب و ۸ رای نه تصویب کرد. نیمی از دولت‌های عضو حامی قطع‌نامه از آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا بودند. این قطع‌نامه یکی از بالاترین آرای «آری» در تاریخ را گرفت که خبر از موضع هر روز قوی‌تر جامعه بین‌المللی علیه بی‌توجهی ایران به حقوق بشر می‌دهد. این پشتیبانی قرص و محکم خبر از موقعیت جهانی حقوق زنان و مسئولیت‌پذیری در ایران می‌دهد که یک سال و نیم پس از آغاز جنبشِ زن، زندگی، آزادی همچنان بی‌تخفیف پابرجا است.

نتیجه آرا بخصوص از این جهت چشمگیر است که نماینده پشتیبانی در مناطق مختلف از ماموریت‌های گزارشگر ویژه سازمان ملل و کمیته حقیقت‌یاب است. در گروه کشورهای آفریقایی شاهد بالاترین رای تاریخی بودیم: پنج کشور آفریقایی به قطع‌نامه رای «آری» دادند (بنین، گامبیا، سومالی، مالاوی و مراکش). باضافه تمامی کشورهای آمریکای لاتین به جز دو مورد کوبا (نه) و برزیل (غیاب) حامی قطع‌نامه بودند. در ضمن قابل توجه است که دولت‌هایی از آمریکای لاتین در روند رای‌گیری حمایتی قاطع‌‌تر از پیش نشان دادند. شیلی، کاستاریکا و آرژانتین با حضور در صحن بیانات قدرتمندی در پشتیبانی از قطع‌نامه ایراد کردند و نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز داشتند.

تصمیم شورای حقوق بشر برای تمدید ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل و کمیته حقیقت‌یاب در ایران با پشتیبانی گسترده در مناطق مختلف به معنای لحظه‌ای چشمگیر برای مسئولیت‌پذیری و حقوق بشر در ایران است. این تصمیم خبر از اجماع فرامنطقه‌ای درباره نیاز به تداوم نظارت دقیق و استناد اعمال ایران در زمینه حقوق بشر می‌دهد و تاکیدی است بر تعهد جامعه بین‌المللی برای مسئولیت‌پذیر داشتن ایران در راستای تکالیفش ذیل قانون بین‌المللی.

تمدید ماموریت کمیته حقیقت‌یاب نشان می‌دهد که شورای حقوق بشر متعهد است که به کمیته حقیقت‌یاب زمان و منابع بیشتری بدهد تا بتواند بازبینی و پردازش میزان عظیم شواهدی را که جمع کرده انجام دهد و مصاحبه‌هایی را که هنوز انجام نداده تکمیل کند و این‌گونه یافته‌های آن در رابطه با موارد نقض حقوق بشر و جرایم تحت قانون بین‌الملل در رابطه با اعتراضاتی که در روز ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ آغاز شدند تقویت می‌شوند. با توجه به یافته‌های کلیدی کمیته حیقت‌یاب بخصوص در رابطه با ارتکاب جنایت علیه بشریت در ایران، این تمدید یک سال اضافه و نهایی به کمیته ارائه می‌دهد تا در تماس با نهادهای قضایی و چارچوب‌های قانونی باشد که قادر به استفاده از این شواهد برای آغاز دعاوی جنایی علیه مرتکبین هستند. از سوی دیگر، تمدید ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل، نظارت و استناد مداوم، جامع و معتبر در مورد طیف وسیع‌تر مسائل و موضوعات حقوق بشری در ایران را ممکن می‌سازد. این تداوم امکان تداوم مشارکت با مقامات ایران، جامعه مدنی و کسانی که مورد تاثیر مستقیم هستند تضمین می‌کند و باعث تداوم صدور پیشنهادات با هدف تشویق ایران به تبعیت از تکالیف قانونی بین‌المللی خود می‌شود.

در اسکرین‌شات زیر رای دولت‌های مختلف به قطع‌نامه را می‌بینید و در ضمن اظهارات برخی دولت‌های عضو را.

اتحادیه اروپا — «اتحادیه اروپا عمیقا نگران وضعیت حقوق بشر در سراسر ایران است… که از زمان سرکوب در سپتامبر ۲۰۲۲ بدتر شده است… اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد در قانون و در عمل به تمامی انواع تبعیض نظام‌مند علیه زنان و دختران در عرصه عمومی و خصوصی پایان دهد.»

لیتوانی — «تداوم خشونت به دست نیروها امنیتی و مقامات عمومی نتیجه ده‌ها سال قصور از عدالت در پی نقض نمادوار حقوق بشر است.. مرتکبین می‌بایست شناسایی شوند و به دست عدالت سپرده شوند… در چارچوب قصور پایدار و نظام‌مند از عدالت و فقدان مسئولیت‌پذیری در کشور، کار کمیته حقیقت‌یاب و گزارشگر ویژه سازمان ملل بسیار مهم است.»

هلند – «به گفته کمیته حقیقت‌یاب، بسیاری از این موارد نقض برابر با جنایت علیه بشریت محسوب می‌شوند و قربانیان سزاوار مسئول نگاه داشته شدن مرتکبین هستند.»

شیلی – «هرگونه تبعیض جنسیت‌بنیان که در چارچوب نظام نهادینه تبعیض و جداسازی علیه زنان و دختران صورت می‌گیرد هرگز نباید مورد بی‌توجهی قرار بگیرد چه برسد به این‌که تحمل شود.»

کاستاریکا – «با این میزان آدم که به مرگ محکوم شده‌اند، جامعه بین‌المللی تا چه زمانی صبر می‌کند؟ این اعداد تکان‌دهنده‌اند. نمی‌توان پذیرفت که در قرن ۲۱ام با این روند روزافزون مجازات اعدام ادامه دهیم.»

آرژانتین — «ما نگرانیم که به گفته این گزارش‌ها بسیاری از موارد جدی نقض حقوق بشر جنایت علیه بشریت هستند. نقض بی‌رحمانه حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به نظر فراتر از تصور انسانی است. ما به همین دلیل باور داریم که باید تحقیقات مداوم درباره ادعای نقض حقوق بشر انجام شوند، افراد مسئول شناسایی شوند و غرامت مناسب به قربانیان پرداخت شود. آرژانتین بار دیگر مایل است تاکید کند که ما نسبت به نقض مداوم حقوق بشر در ایران بی‌تفاوت نیستیم. به همین دلیل آرژانتین به پیش‌نویس قطع‌نامه ال ۶ رای مثبت خواهد داد.»

از میان دولت‌هایی که در صحن آمدند تا موضع مخالفت یا رای ممتنع در مورد قطع‌نامه را توضیح دهند برخی بودند که با این وجود به نگرانی‌های حقوق بشری اشاره کردند که ایران باید به آن‌ها پاسخ دهد:

برزیل – «برزیل همچنان عمیقا نگران تداوم استفاده از مجازات اعدام در این کشور از جمله علیه کودکان است. پاسداشت حقوق تجمع و تشکل صلح‌آمیز می‌بایست تقویت شود. اعمال بیشتری باید صورت بگیرند تا آزادی بیان و نظر در اینترنت و بیرون اینترنت حفظ شوند. در ضمن قوانین موجود که تبعیض جنسیتی دارند باید لغو شوند و حقوق زنان و دختران از جمله مشارکت برابر زنان در حیات سیاسی باید تشویق شوند و باید از مدافعین حقوق بشر پاسداری شود.»

اندونزی – «اندونزی مدافع سرسخت بهبود و احقاق حقوق زنان و دختران است. ما عمیقا در مورد مرگ تاسف‌بار مهسا امینی در سال ۲۰۲۲ و اعتراضاتی که در پی آمدند و اعمال خشونت و سرکوب که پس از آن صورت گرفت متاسفیم. تبعیض علیه زنان و دختران از جمله در ایران… نیازمند عمل دستجمعی ما است… کشور مورد نظر جای بسیاری برای بهبود تلاش‌های خود در زمینه بهبود و پاداشت حقوق بشر و همچنین تماس بیشتر با جامعه بین‌المللی در رسیدگی به مسائل حقوق بشری خود دارد.»

بیانیه پایان جلسه

در روز ۵ آوریل «سرویس بین‌المللی حقوق بشر» بیانیه مشترکی از طرف گروهی از سازمان‌های غیردولتی حقوق بشر که در طول جلسه فعال بودند ارائه کرد.

ایمپکت ایران در بیانیه کامل، واکنش خود به تصویب قطع‌نامه‌ای که منجر به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل و کمیته حقیقت‌یاب شد ارائه می‌کند:

«ما از تصویب قطع‌نامه در مورد ایران و تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران و تمدید یک ساله ماموریت کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی با موضوع ایران استقبال می‌کنیم. تداوم این دو ماموریت مجزا و مکمل امری ضروری برای شورا است تا بتواند به وظیفه خود در در زمینه تشویق و پاسداشت حقوق بشر در ایران عمل کند. اما با توجه به شدت بحران حقوق بشر در ایران ما متاسفیم که این قطع‌نامه مهم تنها رویه‌ای است و به افزایش سطوح آزار انتظامی و قضایی علیه زنان و دخترانی که بدون حجاب اجباری در ملا عام حاضر می‌شوند، مدافعین حقوق بشر، وکلا، روزنامه‌نگاران و خانواده‌های قربانیانِ خواهان عدالت و حقیقت و تداوم تبعیض گسترده و خشونت پیش روی زنان و دختران، افراد «الی جی بی تی آی پلاس» و افراد متعلق به اقلیت‌های قومی و مذهبی در کشور رسیدگی نمی‌کند.»

بیانیه کامل را در این‌جا ببینید.

HRC55-End-of-session-statement-written-version