- Impact Iran - https://impactiran.org -

ائتلاف «ایمپکت ایران» در سند «پرسش و پاسخ» به شرح اهمیت آخرین ساز و کار تحقیقاتی سازمان ملل در موضوع نقض حقوق بشر در ایران در زمان اعتراضات ۱۴۰۱ می‌پردازد

نیویورک، نیویورک — «ایمپکت ایران»، ائتلافی متشکل از سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی، اخیرا یک سند «پرسش و پاسخ» منتشر کرده است که در آن شیوه کار و اهمیت جدیدترین کمیته حقیقت‌یابی بین‌المللی سازمان ملل در مورد ایران تشریح شده است. این کمیته موظف به تحقیق در مورد نقض احتمالی حقوق بشر در ایران در زمان اعتراضات سراسری است که پس از مرگ ژینا مهسا امینی در حبس پلیس درگرفت. خانم امینی بخاطر ادعای «بدحجابی» توسط گشت ارشاد دستگیر شد.

این سند نکات ارزشمندی را در مورد شیوه کار و هدف این ساز و کار تحقیقاتی جدید ارائه می‌کند. مخاطب سند هر کسی است که علاقمند به درک ماموریت این ساز و کار و حیطه احتمالی تلاش‌هایش در رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در ایران باشد. سند بخصوص برای مدافعین حقوق بشر، دانشگاهیان، سیاستگذاران، روزنامه‌نگاران و پژوهشگران مفید است.

این سند به چند سوال رایج درباره هدف، حیطه کار و روش‌شناسی تحقیقات و عواقب احتمالی آن برای حقوق بشر، مسئولیت‌پذیری و عدالت در ایران می‌پردازد.

هدف اصلی کمیته حقیقت‌یاب، تحقیق و گزارش‌دهی درباره جدی‌ترین و گسترده‌ترین موارد نقض حقوق بشر و تخلفات احتمالی در ایران است. این کمیته در ضمن می‌کوشد طرفین مسئول ارتکاب این موارد نقض حقوق بشر و تخلف را شناسایی و از مسئولیت‌پذیری آنها کسب اطمینان کند. می‌بایست اشاره کرد که شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است اولین گزارش خود از کمیته را در پنجاه و سومین جلسه عادی خود در ژوئن ۲۰۲۳ دریافت کند. این گزارش احتمالا شامل نکاتی حیاتی درباره قدم‌های اولیه که تیم تحقیقاتی و نمایندگانش در راستای ماموریت خود برداشته‌اند می‌شود.

سند «پرسش و پاسخ» در وب‌سایت «ایمپکت ایران» به زبان‌های انگلیسی و فارسی قابل دسترسی است. نسخه‌های «پی دی اف» آن نیز به هر دو زبان قابل دریافت هستند.

.

Q&A [1] | PDF [2]